Afgelopen vijf jaar sloten 9.463 bedrijven in de autobranche hun deuren

DEN HAAG, 19 DECEMBER 2014

Een op de vier ondernemingen in autobranche niet kredietwaardig

In de afgelopen vijf jaar zijn er in totaal 9.463 bedrijven gestopt in de autobranche*, dat is een derde van het totaal aantal bedrijven dat op dit moment actief is in deze branche, blijkt uit cijfers van Creditsafe, online aanbieder van bedrijfs- en kredietrapporten. Sinds 2009 is de branche 2,5 procent gekrompen. De Nederlandse autobranche heeft het zwaar waardoor de kredietwaardigheid van de hele branche is verslechterd. In totaal zijn er nu nog 28.000 bedrijven actief waarvan één op de vier ondernemingen te boek staat als niet kredietwaardig. Met het voorzichtige herstel van de economie in het afgelopen jaar lijken er ook betere tijden aan te breken voor de autobranche, het aantal faillissementen in 2014 daalde met 9 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder.

Daling aantal faillissementen in de autobranche
Tot nu toe gingen er 111 ondernemingen failliet in 2014 en het aantal faillissementen is daarmee weer terug op het niveau van 2012. Dit betekent een daling van 9 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2013, wat een recordjaar was wat betreft faillissementen. Het aantal faillissementen komt echter nog lang niet in de buurt van 2011, waar slechts 66 bedrijven faillissement aanvroegen in de eerste tien maanden. Naast de 111 faillissementen, sloten 1634 bedrijven op eigen initiatief hun deuren in 2014. De autobranche blijft echter onverminderd populair voor startende ondernemers, want al sinds 2010 neemt het aantal start-ups elk jaar toe. In 2014 waren er maar liefst 1871 start-ups. Een verklaring hiervoor is dat elk jaar een paar zeer grote bedrijven failliet gaan waaruit mogelijk nieuwe start-ups ontstaan.

Daling kredietwaardigheid in autobranche
Creditsafe beoordeelt de kredietwaardigheid van bedrijven en maakt daarbij gebruik van een speciaal rekenmodel waarin meerdere factoren worden meegenomen zoals bijvoorbeeld de financiële gegevens van de onderneming. Er wordt dan een score gegeven tussen 0 en 100, waarbij 100 een uitstekende score is. Op basis van deze individuele ranking kan ook een algemeen beeld van een branche gegeven worden. Daaruit blijkt dat in de autobranche 70,5 procent van het totaal aantal bedrijven als kredietwaardig wordt gekenmerkt, terwijl dit in 2011 nog 91,5 procent was. Opvallend is verder dat in 2009 nog 10,4 procent van alle ondernemingen de hoogste score “uitstekende kredietwaardigheid” toebedeeld kregen, en dat dit in 2014 is afgenomen tot 2,7 procent.

* De organisaties die vallen onder de autobranche staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel als groot- en detailhandel in: handel in, reparatie en vervaardiging van auto’s, motorfietsen aanhangwagens en opleggers.

Telefoon: 070-384 46 00 // marketing@creditsafe.nl // www.creditsafe.nl