Beroerde zomerperiode voor Nederlandse horeca

Den Haag, 13 september 2016 –Maar liefst 27,3 procent meer faillissementen in augustus 2016 ten opzichte van 2015 in de horecasector, zo blijkt uit cijfers van Creditsafe, online aanbieder van bedrijfs- en kredietrapporten. Opmerkelijk, want het aantal faillissementen in Nederland is al enige tijd aan het dalen. Ook in augustus, waar over heel Nederland in totaal 330 faillissementen zijn gevallen, is een daling van 31,4 procent ten opzichte van augustus 2015 te zien.

De stijging van het aantal faillissementen in augustus in de sector logies-, maaltijd- en drankverstrekking is ook opvallend omdat de horeca het vaak juist moet hebben van de zomermaanden. Desondanks zijn er in augustus 28 bedrijven op de fles gegaan, terwijl dat er in augustus 2015 maar 22 waren. De meeste faillissementen vielen in de provincie Noord-Brabant. Daar gingen 9 horecabedrijven op de fles.

De Nederlandse horeca heeft het ook in de aanloop naar de zomer zwaar gehad. In de maanden april, mei, juni en juli vielen respectievelijk 27, 31, 31 en 28 faillissementen. In diezelfde vier maanden van het vorige jaar vielen in totaal slechts 88 faillissementen, dat is 29 minder dan dit jaar.

Rachid Ennadre, Managing Director bij Creditsafe Nederland, licht toe: “De verscherpte overheidsregels zouden een voordehand liggende reden kunnen zijn voor de stijging van het aantal faillissementen in de afgelopen maanden. Daarnaast hebben veel horecagelegenheden mogelijk nog de zomer afgewacht, maar is het mindere weer in het begin van de zomer uiteindelijk de druppel geweest...”

Wachtwoord vergeten

Voer uw gebruikersnaam in

Voer uw e-mailadres in

Gebruikersnaam en wachtwoord niet gevonden. Contacteer onze klantenservice.
Een nieuw wachtwoord is naar uw e-mail gestuurd.