Bijna 20 procent minder faillissementen in 2016

Den Haag, 12 oktober 2016 – Het aantal faillissementen is in 2016 met bijna 20 procent gedaald ten opzicht van 2015. Volgens cijfers van Creditsafe, online aanbieder van bedrijfs- en kredietrapporten, werden in de eerste negen maanden van dit jaar 3816 ondernemingen door de rechter failliet verklaard. Dat is het laagste aantal sinds de crisis in 2008 begon en 931 faillissementen minder dan in dezelfde periode van 2015, toen 4747 ondernemingen op de fles gingen.

Minste aantal faillissementen in september in 8 jaar tijd

In het voorjaar van 2013 was de absolute piek in het aantal faillissementen. Daarna is er sprake van een geleidelijke afname. In september 2016 gingen 314 ondernemingen over de kop. Dit is het minste aantal faillissementen in een maand tijd wanneer we terugkijken op de afgelopen acht jaar.

Gezondheid en Welzijnsbranche heeft het zwaar

De Horeca en de Gezondheid en Welzijnsbranche zijn een uitzondering op de dalende trend. In de horeca branche gingen er het afgelopen driekwart jaar 2,6 procent meer bedrijven failliet in vergelijking met dezelfde periode in 2015. Vooral in de Gezondheid en Welzijnsbranche vielen er harde klappen. Tot nu toe gingen er in deze branche 126 organisaties failliet. Dat is precies 20 procent meer dan een jaar eerder. Wel zagen meer ondernemers kansen in de Gezondheid en Welzijnsbranche. In de eerste negen maanden van 2016 werden er 2,4 procent meer organisaties gestart dan in dezelfde periode van 2015, terwijl over het algemeen juist minder organisaties werden opgericht. 2016 kende tot nu toe een daling van het aantal startups van 2,8 procent.

Bouw, Transport en Onroerend Goed zien dalende trend doorzetten

Alle andere branches hebben de afgelopen negen maanden minder faillissementen gehad dan in dezelfde periode het jaar ervoor. De Bouw, Transport en Onroerend Goed hadden het zwaar tijdens de economische recessie, maar laten nu duidelijk herstel zien. Met name in de Bouw waren er met een daling van 27,4 procent veel minder faillissementen dan in dezelfde periode vorig jaar. In de Transport waren er 18,5 procent minder faillissementen en ook de Onroerend Goed branche deed het beter dan vorig jaar, met 5,2 procent minder faillissementen.

Cato Syverson, Group CEO, Creditsafe, licht toe: “We zien duidelijk een dalende trend van het aantal faillissementen. Bijna elke branche profiteert van het economisch herstel. Opvallend is wel het grote aantal faillissementen in de Gezondheid en Welzijnsbranche. De oorzaak hiervan is de decentralisatie waardoor gemeenten sinds 2015 verantwoordelijk zijn voor jeugdzorg en zorg aan langdurig zieken en ouderen. Gemeenten hebben hun uurtarieven verlaagd en dat is direct terug te zien in het grote aantal faillissementen.”

Telefoon: 070-384 46 00 // marketing@creditsafe.nl // www.creditsafe.nl