Bijna verdubbeling faillissementen

Juli slechte maand voor de sector

Den Haag, 24 augustus 2016 In de sector ‘verhuur en handel in onroerend goed’ zijn in juli 20 faillissementen gevallen. Dit is maar liefst 81,8 procent meer ten opzichte van juli 2015, zo blijkt uit analyse van KvK-cijfers door Creditsafe, online aanbieder van bedrijfs- en kredietrapporten. Opmerkelijk, want het totaal aantal faillissementen in Nederland is al enige tijd aan het dalen. Ook in juli, waar in Nederland in totaal 405 faillissementen werden geregistreerd. Dit is een daling van 15,4 procent ten opzichte van juli 2015.

Daling aantal faillissementen stagneert

Ook in vergelijk met voorgaande maanden is juli een slechte maand gebleken voor de sector verhuur en handel in onroerend goed. In april, mei en juni gingen respectievelijk 10, 9 en 8 bedrijven op de fles, aanzienlijk minder dus dan in juli.

Waar er in het eerste halve jaar nog sprake was van een forse daling in het aantal faillissementen in deze sector ten opzichte van 2015, is het verschil nu aanzienlijk kleiner geworden. In de eerste helft van 2015 vielen 86 faillissementen. In de eerste 6 maanden van 2016 waren dat er 72, een daling van 16,3 procent. In de maand juli 2015 stond het totaal op 97 faillissementen en in juli 2016 op 92, waardoor het verschil tussen beide jaren is gekrompen naar 5,2 procent.