Creditsafe voegt 40 miljoen Chinese rapporten toe aan online database!

• Nederlandse bedrijven die willen handelen met Chinese bedrijven kunnen nu de kredietwaardigheid checken van potentiële klanten of leveranciers voordat zij een relatie aangaan

Creditsafe is ´s werelds meest gebruikte leverancier van bedrijfs- en kredietrapporten, heeft aangekondigd dat zij 40 miljoen Chinese kredietrapporten heeft toegevoegd aan haar online database. Dit nieuws volgt op een eerder bericht op van Creditsafe waarin zij meldde dat het systeem toegang biedt tot rapporten over meer dan 190 miljoen bedrijven in 51 landen waaronder Australië, Bangladesh, India, Nepal, Pakistan, Rusland, Sri Lanka, Taiwan en Zuid Korea.

China is op dit moment de tweede grootste economie nadat de export vanuit de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk steeg met 9% naar £14.1 miljard in 2014. Daarnaast is China het land met de meeste inwoners en wordt voorspeld dat China in 2020 de grootste consumtie aan luxe goederen zal hebben. In oktober vorig jaar legde Koning Willem-Alexander een staatsbezoek af in China. Parallel aan het bezoek was er een grote handelsmissie met ongeveer 200 bedrijven. Vanuit het kabinet reisde minister Koenders van Buitenlandse Zaken en de staatssecretarissen Van Rijn (Volksgezondheid) en Dijksma (Economische Zaken) mee. Het gewicht van deze deligatie laat zien hoe belangrijk de handelsband met China is voor Nederland.

In het Verenigd Koninkrijk onderzocht UK Trade and Investment (UKTI) dat de kansen op de Chinese markt vooral liggen bij bedrijven die handelen in luxe goederen, energie besparende producten, luxe auto’s, vliegtuig interieuren en windenergie technologie.

Ondanks de economische kansen die gecreëerd worden door de Nederlandse overheid en de globale economische groei die heeft plaatsgevonden, moeten Nederlandse ondernemers zich bewust zijn van de mogelijke risico’s die zij lopen wanneer ze handelen met de Chinese markt. Onderdelen van deze uitdaging zijn de taalbarrière, een complexe bedrijfscultuur en het feit dat sommige gedeeltes van de Chinese economie gesloten zijn voor buitenlandse deelnames.

Rachel Mainwaring, Operation Director bij Creditsafe: ‘’We zijn enorm trots op het feit dat we onze klanten nu ook kunnen voorzien van Chinese rapporten. De mogelijkheden voor Nederlandse bedrijven om lange termijn relaties op te bouwen met Chinese bedrijven is ontzettend groot, maar niet zonder risico. Door het gebruik van kredietrapporten weten bedrijven met wie ze mogelijk zaken gaan doen en kunnen ze onderzoek uitvoeren voordat er face-to-face kennis wordt gemaakt.‘’

De informatie die Creditsafe kan verkrijgen varieert per land. Door gebruik te maken van officiële locale bronnen in elk land kan Creditsafe snel vragen beantwoorden over de financiële stabiliteit en gezondheid van een bedrijf. Wanneer er geen officiële informative beschikbaar is zal Creditsafe een interview afnemen bij het desbetreffende bedrijf en een nieuw onderzoek starten.