Minder winkels over de kop in 2015

DEN HAAG, 9 JUNI 2015

Leegloop winkelstraat voorbij?

Het aantal faillissementen in de retail sector is in 2015 verder gedaald, zo blijkt uit cijfers van Creditsafe, online aanbieder van bedrijf- en kredietrapporten. Gingen er in de eerste vier maanden van 2014 nog 313 winkels of winkelketen over de kop, in dezelfde periode van 2015 waren dat er nog maar 271, een daling van 13,4 procent. In 2014 daalde het aantal faillissementen ten opzichte van 2013 met 12,2 procent naar 794. Met 904 faillissementen was 2013 het absolute dieptepunt voor de retail sector.

Kledingwinkels het meest last van online concurrentie
Elk jaar wordt er meer online verkocht, en vooral vakanties boeken en kleding kopen zijn populaire activiteiten onder webshop bezoekers. Vooral mode-, kleding- en schoenenwinkels hebben het daardoor zwaar. Van de in totaal 271 faillissementen in 2015, had 35 procent een winkel in mode, kleding of schoenen. Onder de faillissementen in 2015 zaten veel winkels van tientallen jaren oud, en zelfs vijf bedrijven met meer dan 100 jaar historie.

Steeds minder bedrijven stoppen hun activiteiten
Ook het aantal winkels dat zelf de stekker er uit trekt, is in 2015 verder gedaald. In de eerste vier maanden van 2015 stopten 4429 winkels of winkelketen, dan zijn er ruim 25 procent minder dan in dezelfde periode van 2014. Ook qua opheffingen lag de piek in 2013, er stopten dat jaar 20226 retailers, dat waren er ruim 21 procent meer dan in 2012.  In 2014 stopten er nog maar 17023 retailers. Een daling van 15,8 procent.

Tegengestelde trend bij start-ups
Wanneer gekeken wordt naar het aantal start-ups, dan is een tegengestelde trend zichtbaar. In de eerste vier maanden van 2015 opende maar 6811 ondernemers een nieuwe winkel, terwijl dit er in dezelfde periode van 2014 nog 7891 waren, een daling van 13,7 procent. Ook in 2014 was er al een daling van 15,8 procent ten opzichte van 2013. Ook voor de start-ups lag de piek in 2013, waaruit de conclusie kan worden getrokken dat aspirant ondernemers minder snel de stap maken om te starten in de detailhandel. Creditsafe rapporteerde eerder dit jaar al dat ook het aantal start-ups van webshops zich sinds 2014 stabiliseert.

In de afgelopen jaren hebben winkels het zwaar gehad. Door het grote aantal faillissementen en het grote aantal winkels dat er zelf de stekker uittrokken, stonden veel winkelpanden leeg. Aan de leegloop van de winkelstraten lijkt nu een einde te komen. Ronald van Megen, Business Development Director bij Creditsafe, licht toe: “Door de economische recessie hield de consument vaker de hand op de knip. Daarnaast heeft online shoppen een enorme vlucht genomen. Het gemak van online zoeken naar de goedkoopste optie, het vaak gratis (retour)sturen van een pakket, was voor steeds meer consumenten een reden om online te winkelen. De ketens die niet op tijd een webshops zijn gestart naast hun bestaande activiteiten, hebben dat keihard teruggezien in hun omzet. Met het einde van de economische recessie eind 2013, lijken nu betere tijden aan te breken voor winkeleigenaren.”

Wachtwoord vergeten

Voer uw gebruikersnaam in

Voer uw e-mailadres in

Gebruikersnaam en wachtwoord niet gevonden. Contacteer onze klantenservice.
Een nieuw wachtwoord is naar uw e-mail gestuurd.