Opnieuw veel nieuwe webshops

DEN HAAG, 24 oktober 2014

Er komen nog steeds veel nieuwe webwinkels bij in Nederland, maar een groot aantal nieuwkomers houdt er ook al snel mee op. Dat blijkt uit een analyse van Creditsafe online, een aanbieder van bedrijfs- en kredietrapporten.

Veel van de nieuwe onlinewinkeltjes focussen op kleding of huis- en tuinartikelen. Dit jaar zijn tot en met september 7669 webshops gestart. Dat is nagenoeg evenveel als in dezelfde periode vorig jaar, toen het aantal nieuwe webshops op jaarbasis met ruim een kwart groeide. Zeven procent van de dit jaar gestarte shops is al weer gestopt. Een kwart van de vorig jaar opgerichte webwinkels bestaat niet meer. En van de 7951 webshops die zijn gestart in 2012 is nog slechts 56 procent actief. ''De meeste webwinkeliers zijn uit eigen beweging gestopt, waarschijnlijk omdat de webshop niet goed van de grond is gekomen. Er zijn dan ook zeer weinig uitgesproken faillissementen'', zegt Andrew Harris, directeur bij Creditsafe. Volgens hem lijken veel kleine zelfstandigen de concurrentiestrijd te verliezen van de grote webshops, die een uitgebreider assortiment hebben en razendsnelle levertijden en terugstuurgaranties bieden. ''Het zijn vooral de grote webshops die ervan profiteren dat steeds meer mensen online kopen'', aldus Harris.