Slecht begin 2016 gezondheidszorg

DEN HAAG, 12 FEBRUARI 2016

Ruim 30 procent minder faillissementen in de eerste maand van 2016 ten opzichte van januari 2015, zo blijkt uit cijfers van Creditsafe, online aanbieder van bedrijf- en kredietrapporten. Vooral de bouwsector begint het jaar bijzonder goed. Ondanks de algemene dalende trend werd een verdubbeling van het aantal faillissementen waargenomen in de gezondheids- en welzijnszorg.

Gezondheidszorg

In de gezondheids- en welzijnszorg zijn er in de eerste maand van januari twee keer zo veel faillissementen gevallen ten opzichte van dezelfde periode in 2015. Opmerkelijk is dat het in 7 van de in totaal 20 faillissementen om een kinderopvang gaat.

Ook de thuiszorg staat in 2016 onder druk. In deze sector zijn vorige maand 4 faillissementen gevallen, waaronder de Limburgse thuiszorgonderneming Domestica (Parkstad Thuiszorg B.V.). Het bedrijf bediende zo’n 600 cliënten en had 105 mensen in dienst. Ook bleek dat TSN thuiszorg, met 40.000 cliënten en 10.000 medewerkers, op het punt stond om failliet te gaan.

Het aantal start-ups in de gezondheids- en welzijnszorg is tevens drastisch afgenomen ten opzichte van januari vorig jaar. Terwijl er vorig jaar nog 3.147 ondernemers een bedrijf startte in januari, waren dat er dit jaar 2.004, een daling van 57 procent.

Bouw

Een duidelijke indicatie dat de economie weer aantrekt is te zien in de cijfers van de bouwnijverheid. Met vorige maand een daling van ruim 73 procent in het aantal faillissementen ten opzichte van januari 2015, begint deze sector het jaar bijzonder goed.

Rachid Ennadre, Managing Director bij Creditsafe, licht toe: “Recentelijk zagen we nog het faillissement van Imtech en een overname van het bouwbedrijf Ballast Nedam, twee dieptepunten voor de Nederlandse bouwsector. De cijfers van januari zijn veelbelovend en dat is een goede indicatie dat 2016 een jaar van groei gaat worden in de bouw.”

Telefoon: 070-384 46 00 // marketing@creditsafe.nl // www.creditsafe.nl