Startende ondernemers kiezen voor Amsterdam

DEN HAAG, 3 SEPTEMBER 2015

Amsterdam blijft de meest aantrekkelijke vestigingsplaats voor start-ups. Landelijk neemt het aantal startende ondernemingen af, maar de hoofdstad is wel het meest in trek.

Uit onderzoek is gebleken dat er 2,68 procent minder start-ups in Amsterdam in 2015 zijn opgericht, ten opzichte van 2014. Toch is deze daling minder sterk dan het landelijke gemiddelde van 4 procent. Onderzoeksbureau Creditsafe, online aanbieder van bedrijfs- en kredietrapporten, wijdt de daling aan het lagere aantal faillissementen, waardoor minder ondernemers opnieuw beginnen. Ook hoeven minder mensen gedwongen te ondernemen, doordat de werkgelegenheid aantrekt.

Creditsafe noemt tevens het effect van een wetswijziging, die sinds oktober 2012 geldt. Deze leidde tot een explosie was aan startende BV’s sinds eind 2012. De wetswijziging houdt in dat men een BV kan opstarten zonder startkapitaal. Dit verklaart de hausse aan startende ondernemingen in de periode 2013-2014, waar inmiddels een einde aan lijkt te zijn gekomen.

Start-ups in Amsterdam
Het aantal start-ups in Amsterdam daalde minder dan in de rest van Nederland. Over heel Nederland is het aantal start-ups met vier procent gedaald over de eerste acht maanden van 2015. In januari tot en met augustus 2014 kwamen er in Amsterdam 15.311 ondernemers bij. In dezelfde periode dit jaar zijn dit er 14.901, een afname van 2,68 procent. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat Amsterdam een jonge, hoogopgeleide bevolking heeft.

Ronald van Megen van Creditsafe vindt het aannemelijk dat het aantal startende ondernemingen samenhangt met het economische klimaat in Nederland. “Je merkt dat de economie aantrekt en uit onze cijfers blijkt dat minder bedrijven failliet gaan. Daardoor groeit de werkgelegenheid en zijn er minder mensen zonder vaste baan die een eigen onderneming opzetten.”

Ambassadeur Kroes
Het zou aantrekkelijker moeten zijn om in Nederland een bedrijf te starten. Dit vindt ook voormalig EU-commissaris Neellie Kroes, die als ambassadeur voor het initiatief StartupDelta startende ondernemers ondersteuning wil bieden. Zij richtte het platform dit jaar op met Sigrid Johannisse. Volgens Kroes gaat Nederland ‘te bescheiden’ om met starters. “We hebben goud in handen, maar pakken het met twee linkerhanden aan”, aldus Kroes tegenover het Financieel Dagblad. StartupDelta heeft een kantoor in Amsterdam, waar elke beginnende ondernemer terecht kan met vragen of opmerkingen. Het biedt onder andere een online platform voor startende ondernemers, waar ze zich kunnen aanmelden voor workshops, bijeenkomsten, in contact kunnen komen met potentiële klanten en van elkaar kunnen leren.

Lobbyen
Kroes is aan het lobbyen voor betere wetgeving voor start-ups in Nederland. Dit doet ze onder andere omdat ze, samen met StartupDelta, Nederland als derde ‘start-up hub’ van Europa wil: “Nederland heeft een goede reputatie, we moeten daar meer gebruik van maken.” Berlijn en London nemen plaats één en twee in beslag, aldus Kroes. Zij wil bijvoorbeeld de wetgeving rondom faillissementen aanpassen. In Nederland zit een ondernemer vaak nog anderhalf jaar vast aan de gevolgen van een faillissement, waardoor men niet kan doorgroeien. Volgens Kroes moet dit anders: “In de VS wordt een ondernemer die nooit fouten heeft gemaakt, juist gezien als iemand die blijkbaar niet genoeg risico’s heeft genomen.”