Voorkom witwassen en financieren van terrorisme

Snelle en goedkope oplossing voor bedrijven om te voldoen aan Wwft

Den Haag, 9 juni 2016 Creditsafe, online aanbieder van bedrijfs- en kredietrapporten, introduceert vandaag de Creditsafe Compliance Search. Met de nieuwe tool kunnen ondernemers snel en gemakkelijk aan de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) voldoen. Als gevolg van Europese regelgeving hebben organisaties in de EU bij transacties boven de 15.000 euro zowel een meldingsplicht als de verplichting tot het doen van onderzoek voordat een zakelijke relatie wordt aangegaan. De Creditsafe Compliance Search achterhaalt wie de Ultimate Beneficial Owner (UBO) van een bedrijf is en kijkt of deze aandeelhouder met meer dan 25% op een sanctielijst voorkomt.

Creditsafe Compliance Search

Ondanks de verplichting om bij transacties boven de 15.000 euro onderzoek te doen naar de zakenpartner, kent Nederland geen UBO-database met informatie over de aandeelhouders van een bedrijf. De Creditsafe Compliance Search biedt nu een oplossing waarmee snel en eenvoudig te zien is wie de UBO van een bedrijf is en of de zakenpartner een Politiek Prominent Persoon (Political Exposed Person: PEP) is en of deze op een sanctielijst staat. De Creditsafe database is opgebouwd uit ruim 14.000 data bronnen en combineert de informatie met bronnen zoals de Kamer van Koophandel zodat in het onderzoeksrapport een link kan worden gelegd tussen de eigenaar van een bedrijf en zijn achtergrond.

Rachid Ennadre, Managing Director bij Creditsafe Nederland, licht toe: “De database van Creditsafe onderscheidt zich door internationale bronnen makkelijk toegankelijk te maken via één portaal, tegen een zeer scherpe prijs. Met de Creditsafe Compliance Search verbreden we de service richting onze klanten en bieden we een antwoord op een wet die bedrijven voorheen veel tijd en geld kostte.”

Telefoon: 070-384 46 00 // marketing@creditsafe.nl // www.creditsafe.nl